Jouw doelgroep

JOUW DOELGROEP | Hoe bereik je de juiste mensen? Je hebt een sterk merkverhaal en een helder DNA beschreven, nu wil je vanuit deze basis de juiste doelgroep bereiken. Door de doelgroep scherp voor ogen te hebben, kan je een strategie bepalen. Iedere doelgroep heeft namelijk een andere stip op de horizon, andere drijfveren en andere communicatiebehoeften. Essentieel is om aan te sluiten op dat waar jouw doelgroep blij van wordt en waar ze wakker van liggen. Als je dit weet, dan kan je met jouw aanbod blijdschap versterken, of zorgen wegnemen. Dit geldt zowel voor klanten als voor medewerkers.

Laten we even focussen op medewerkers. Iedereen weet dat elke generatie anders is. Dat betekent dat je alles onder de loep moet nemen. De wensen zijn immers van elke generatie anders? Werktijden, thuiswerken, ontwikkeling, communicatielijnen, verantwoordelijkheden, voorwaarden, noem maar op. Tegelijk biedt het ook kansen. Door te weten waar je bij de specifieke generatie op aansluit, kan jij je onderscheiden. Betekent dit dat je alles moet veranderen? Nee, maar de kans is groot dat je qua communicatie, de manier waarop je ze bereikt, beter een andere weg kunt inslaan.

Dit werkt bij klanten en opdrachtgevers op eenzelfde manier. Jouw producten en diensten zijn voor iedere klantgroep misschien wel gelijk, maar de toepassing kan verschillen, net als de communicatiebehoefte.

Hoe bepaal je nu zo’n doelgroep? Hoe geef je er vorm en inhoud aan? Daarvoor maken we profielen. Deze profielen zijn door het hele bedrijf te gebruiken. Ze zijn niet alleen voor jou en je communicatie handig, het geeft ook je medewerkers inzicht in klanten en toekomstige collega’s. Zo’n profiel is natuurlijk niet zwart-wit, niet iedereen past perfect. Maar net als het DNA is het een gemiddelde en realistische weergave van jouw doelgroep.

De doelgroepen bepalen jouw strategie. Je weet waar je op moet richten. Om de merkboom er weer bij te pakken: de doelgroepen bepalen de hoofdtakken aan de boom. Naast je merkverhaal waarin je definieert waar je voor gaat (de wortels), het DNA waarin je vastlegt waar je voor staat (de stam), heb je nu ook bepaald voor wie je dit doet (de takken). In de volgende post kijken we naar de producten en diensten, jouw appels.

Als Ficant hebben we zulke trajecten vaker doorlopen. Ben jij ook toe aan profielen van jouw doelgroepen? Neem dan contact op met Dennis, hij laat graag een aantal uitwerkingen zien.

Dennis Grasdijk