Hoe strategie in je communicatie je verder brengt

Waar sta je over drie jaar?

Hoe bereik je als merk de juiste mensen met jouw verhaal? Doe je dit doeltreffend? Lig je wel op koers? Veel managers en ondernemers twijfelen of ze hier geen kansen laten liggen. Anderen lijken hun marketing en communicatie vaak beter voor elkaar te hebben (het gras oogt in elk geval erg groen…). Hoe kun je vanuit je eigen kracht een doeltreffend verhaal communiceren? Het is eenvoudiger dan je denkt.

kies wat je niet doet

Op het voortgezet onderwijs moest ook ik – na het examenjaar gedoubleerd te hebben omdat ik veel meer tijd stak in de examencommissie, techniek bij het schooltheater en het schrijven voor de schoolkrant – eraan geloven dat de middelbareschooltijd echt een keer eindig zou zijn. Het werd tijd om een vervolgopleiding te kiezen.

Met mijn brede interesse werd dat een flinke zoektocht waarbij ik me uitvoerig oriënteerde op journalistiek, informatiewetenschappen, communicatie, geschiedenis, rechten en media & entertainment management. Ik bezocht open dagen, meeloopdagen en informatiedagen, ik had er een dagtaak aan. Uiteindelijk koos ik voor de laatstgenoemde, daar zat voor mij het meeste in waarmee ik verder wilde. Al het andere bood ook veel wat bij mij zou passen, maar was het net niet. Door weg te strepen wat mij het minst paste, bleef over wat het best zou passen.

Als organisatie doe je niet anders. Strategie heeft namelijk te maken met drie keuzes: focus, focus en focus. Zo ook je communicatiestrategie.

zorg voor een duidelijk merkverhaal

Wanneer je positionering duidelijk is, en je een duidelijke propositie (belofte) hebt naar jouw publiek, ontstaat een solide basis om jouw doelgroep te gaan bereiken.

Jouw merkverhaal geeft op een aansprekende manier weer waar jouw organisatie voor staat en gaat. Een begrijpelijk en herkenbaar verhaal dat iedereen in jouw organisatie kan omarmen en overbrengen. Het geeft richting en is onderscheidend. Een sterk merkverhaal is een geweldig vertrekpunt voor al jouw merkcommunicatie. We delen hier regelmatig over op onze website en social media.

communicatiedoelgroep en communicatiedoelen

Weet wie je publiek is. Diepgaand inzicht in wie je klanten zijn, wat ze nodig hebben, en hoe ze communiceren, is cruciaal. Dit is essentieel voor je strategie, waarmee je gericht kunt communiceren op een manier die aansluit bij hun verwachtingen en voorkeuren.

Vervolgens is het bepalen van duidelijke doelstellingen essentieel. Wil je de merkbekendheid vergroten, een nieuw product lanceren, of klantloyaliteit versterken? Elk doel vereist een unieke benadering en middelenmix. En, om nog scherper te kunnen focussen, is het belangrijk om deze doelen SMART te maken.

waar sta je over drie jaar?

De communicatiestrategie omschrijft de weg van waar je nu bent, naar waar je over drie jaar wilt staan. Wat moet er gebeuren om de communicatiedoelen te behalen? Het bevat de belangrijkste keuzes daarvoor:

  • Wat wil je bereiken (doel)
  • Met wie wil je communiceren (doelgroep)
  • Wat ga je communiceren (boodschap)
  • Hoe wil je communiceren (middelen)
  • Wanneer (planning)

tijd voor actie

Het is verleidelijk om alle besproken stappen over te slaan en direct tot uitvoering over te gaan. Je wilt immers resultaat zien toch? En dat is precies de reden dat vele leidinggevenden op een gegeven moment het gevoel hebben dat de communicatie beter kan. Je bent namelijk niet eigen doelstellingen aan het nastreven, maar je aan het vergelijken met anderen (oké, misschien te zwart-wit voor jou, maar je snapt m’n punt).

Vanuit die duidelijk onderbouwde strategie kun je vanuit jouw identiteit een eigen communicatieplan vormgeven, waarin je alle acties omschrijft. Voor elke campagne kun je zo’n communicatieplan overigens opstellen. Hierin werk je concreet uit hoe je te werk gaat wat betreft content en middelen, acties, tijdsplanning en budget. Of het nu gaat om social media, website, drukwerk, persberichten, nieuwsbrieven of evenementen, zorg ervoor dat je de kanalen kiest waar je doelgroep het meest actief is. Een gerichte aanpak zorgt voor een grotere impact.

Tevreden over jouw strategie?

Wordt er bij jullie doelgericht gecommuniceerd en draagt het bij aan zelf geformuleerde doelstellingen? In hoeverre representeert het jouw merk en alles waarvoor je staat? Door vanuit identiteit en strategie te communiceren zal je boodschap gehoord én gewaardeerd worden door het publiek dat jij wilt bereiken. Een strategie is overigens niet statisch, onderweg merk je wat nog beter kan en dat implementeer je uiteraard.

We helpen graag

Vanuit Ficant helpen we organisaties en ondernemers bij het formuleren van hun merkverhaal en zorgen we voor doeltreffende communicatie. We helpen op het gebied van strategie én dat deze gerealiseerd wordt. Het geeft grote vreugde om te zien wanneer men echt een verschil maakt. Kun je ook wat hulp gebruiken? We helpen je graag!