Hoe content jouw merk versterkt

Als je weet waar je als merk voor staat en voor wie je wat doet, is de tijd rijp om jouw doelgroep te bereiken. Content helpt om het verhaal van jouw organisatie tot leven te brengen bij je publiek. Er zijn een aantal sleutels die bepalen of de inzet van content bijdraagt aan de versterking van jouw merk.

Iedereen wil een gevulde orderportefeuille, tevreden klanten, blije medewerkers, ontwikkeling en gezonde groei. Een sterk merk helpt enorm om als organisatie succesvol te zijn, dat gaat verder dan enkel naamsbekendheid of een goede reputatie.

Content is een breed begrip. In (marketing)communicatie kun je het kort uitleggen als ‘inhoud’. Stukjes informatie die je op allerlei wijze overbrengt op jouw publiek. Bijvoorbeeld in de vorm van een blog, social media post, podcast, landingspagina, websitetekst, video of evenement.

Stem content af op de doelgroep
Het kennen van jouw doelgroep is cruciaal om hen ook effectief te bereiken. Persona’s helpen om de juiste persoon voor ogen te houden bij het creëren van content. Zo begrijp je waar jouw doelgroep ‘last’ van heeft en waar men blij van wordt. Content die je maakt gaat vanzelfsprekend over onderwerpen die jouw publiek bezighoudt. Nu hoef je niet meer met hagel te schieten en ga je gericht onderwerpen delen die jouw doelgroep interesseren..

Werk met aansprekende formats
Als je uitingen maakt die structureel verschijnen, denk aan een nieuwsbrief of social media posts, wil je niet elke keer het wiel opnieuw uitvinden (‘wat zullen we nu weer eens delen?’). Door een aantal ‘formats’ of ‘rubriekjes’ te bedenken, heb je een basis waarin je content in kunt delen. Vertel over projecten, laat een klant aan het woord, licht een dienst of product uit, leg uit hoe iets wordt gemaakt, zet een medewerker in de schijnwerpers enzovoorts.

Gebruik een contentkalender
Wil je op lange termijn een succes maken van marketingcontent, dan moet je er ook serieus werk van maken. Bepaal wie verantwoordelijk is voor de planning, voortgang en onderwerpkeuze. Deze persoon heeft met regelmaat overleg met sleutelpersonen in de organisatie die weten wat er speelt, zij kunnen ervoor zorgen dat informatie en verhalen boven water komen. Voor een deel zal de ‘chef contentkalender’ zelf content ontwikkelen, voor een deel komt het op andere manieren uit de organisatie boven water. Hoe groter of specialistischer de organisatie, hoe meer er gedelegeerd wordt. Regie is het belangrijkst.

Waar begin je?
Bij het begin, daar waar je nu staat. Kijk hoe je een logische volgende stap kunt zetten. Zie je naar aanleiding van de besproken zaken kansen om je basis te versterken? Als je maar een begin maakt en in beweging bent, ga rustig ontdekken wat werkt.

Je zult merken dat ‘rubrieken’ zorgen voor kapstokjes, waar je verschillende onderwerpen aan kunt ophangen. Inspiratie komt vaak op onverwachte momenten, zo’n idee kan je dan gemakkelijk parkeren om later verder uit te werken. Het helpt je denkproces enorm.

Blijkt een bepaald format niet echt aan te slaan, of gewoon een beetje uitgewerkt te zijn, ontwikkel dan gewoon een nieuw format. Niet voor niets verdwijnen en verschijnen elk jaar televisieprogramma’s. Zorg voor herkenbare grafische vormgeving zodat men content snel linkt aan jouw merk.

Als laatste tip voor nu, kwaliteit kost tijd. Reserveer voldoende tijd en middelen, in huis of extern, zodat je het content-avontuur langdurig aan kunt gaan. Schrik niet als je weinig reactie krijgt op gedeelde content, maar ga rustig meten en kijk of je gemiddelde bereik langzaam maar zeker gaat toenemen. Soms gaat het heel snel en hard, soms heb je een publiek dat niet zo reactief is. Het gaat om de indruk die je achterlaat en of het verhaal van jouw merk overkomt bij jouw publiek.

Bij Ficant werken we voor verschillende klanten aan hun contentmarketing. Men was zich bewust dat er meer viel te halen uit bijvoorbeeld LinkedIn, maar heeft niet de capaciteit of expertise om de potentie van dit soort kanalen volledig te benutten. We richten een samenwerking op maat in, na verloop van weken en maanden zie je het bereik en de impact van het merk vergroten.

Toe aan een volgende stap met content of kun je wel wat hulp gebruiken? Wil je eens vrijblijvend sparren? Laat een bericht achter en we maken graag kennis.

Tim de Klerk

Tim de Klerk