Het hart van de organisatie

Wat heb jij, dat een ander in jouw branche niet heeft? Wat maakt dat klanten bij jou terugkomen en medewerkers lange dienstverbanden hebben? In de vorige post is uitgelegd wat de kracht van een sterk #merkverhaal is. Daarin is vastgelegd waar je voor gaat en wat je de klant, stakeholder en medewerker belooft. Maar wat maakt jouw bedrijf of organisatie van binnen uniek? Welke normen en waarden onderscheiden jou van de rest? Hoe ziet jouw organisatiehart eruit?

Door dit scherp te krijgen en goed te beschrijven wordt duidelijk wat jouw organisatie-DNA is. Het is een blauwdruk waar je 100% achter staat. Waar klanten jou op aan mogen spreken en waar jij je medewerkers op aan mag spreken (en andersom). Daarin gaat het niet om wat als vanzelfsprekend mag worden verwacht. Want uiteraard ben je professioneel, klantgericht, transparant, enzovoorts.

Je zult ook zien dat niet iedereen perfect aansluit op het DNA. Maar als jij je organisatie doorsnijdt, moet je wel een gemiddelde zien dat daarmee overeenkomt. Tegelijk kan het formuleren van een goed DNA ook betekenen dat duidelijk wordt dat sommige medewerkers zich er niet mee kunnen identificeren, of dat klanten of stakeholders niet passen. Dit is jammer, maar ook sterk. Het geeft definitie, het maakt jouw positie in de markt duidelijk en sterk.

Is het ingewikkeld? Nee. Het DNA is geen lang en wollig verhaal, en al helemaal niet ingewikkeld. Het zit al in je organisatie, het moet alleen gevat worden. Kernachtig samengevat in enkele woorden met een korte toelichting. Iedere medewerker moet het kunnen reproduceren.

Als we de merkboom uit de vorige post er weer bij pakken, is het DNA de stam. Als je die doorzaagt zie je de kern, daar is alles mee verbonden. Samen met de wortels, jouw merkverhaal, heb je hiermee een sterke basis voor jouw organisatie staan.

Meer weten? Dennis vertelt er graag over! Voor verschillende klanten hebben we het DNA mogen analyseren en vertalen. Als Ficant helpen we graag in het neerzetten van een sterke merkstrategie, waarna we klantgerichte en merkwaardige communicatiemiddelen uitwerken. Hierover binnenkort meer.

Dennis Grasdijk