Wie doet bij jullie de marketing?

Elk bedrijf of organisatie kent de worsteling: hoe richten we onze marketing en  communicatie in? Wie van het team kan dit doen? Hoe ga je van ad hoc posten op social media naar een brede marketingaanpak? Is het tijd voor een echte marketingcommunicatie medewerker? Zouden we taken moeten uitbesteden?

We behandelen een aantal overwegingen die elke organisatie op dit gebied moet maken. Wat zijn de voor- en nadelen? Wat zijn de risico’s en welke kansen zijn er? Er zijn grofweg drie opties waartussen je kunt kiezen, al dan niet in combinatie.

1. Erbij doen

Als je ervoor kiest om marketing en communicatie zelf te doen, betekent dit dat er tijd en energie van jouw medewerkers wordt ingezet voor deze activiteiten. Vaak een eigenaar, officemanager of managementassistent die af en toe iets op social media plaatst, de relatiegeschenken regelt en van tijd tot tijd schakelt met de websitebouwer of vormgevers. Voor kleine bedrijven en organisaties kan dit basisniveau als voldoende worden ervaren. De behoefte en verwachting is laag, maar dat is een bewuste keuze.

2. Iemand in dienst nemen voor marketing en communicatie

Is jouw marketing en communicatie behoefte dusdanig dat iemand het er niet meer (even) bij kan doen, kan het een goede keuze zijn om er iemand of zelfs een team voor in huis te halen. Medewerkers met de juiste kennis en ervaring worden verantwoordelijk om de strategie verder te ontwikkelen en de uitvoering te borgen. Het is belangrijk om duidelijke budgetten te bepalen en doelen te evalueren. Elke medewerker heeft zijn eigen specifieke kracht, ook op marketing- en communicatiegebied. Sommigen blijken zeer breed inzetbaar, maar niemand is specialist op alle vlakken. Ook niet die T-shaped marketeer, senior communicatieadviseur, growth hacker, allround online marketeer, social media manager of multimediavormgever. Oftewel, je zult ook nu in een bepaalde mate externe middelen in blijven huren.

3. Uitbesteden aan een marketingbureau

Een andere keuze is om (een gedeelte van) jouw marketinginspanningen uit te besteden aan een bureau. Voordeel hierbij is dat je toegang krijgt tot een team van vakspecialisten, dat met elkaar tientallen jaren ervaring heeft. De kosten hiervoor worden verspreid over meerdere klanten van het marketingbureau, jij betaalt alleen voor de werkzaamheden die jij afneemt. Oké, je zit misschien niet letterlijk voor ‘een dubbeltje’ op de eerste rang… maar er is zeker sprake van kostenefficiëntie.

Andere voordelen van uitbesteden

  • Toegang tot expertise: marketingbureaus beschikken over specialisten die in-house teams niet altijd kunnen bieden.
  • Tijdswinst: het uitbesteden van marketingtaken betekent dat jouw eigen teams zich kunnen concentreren op hun kernactiviteiten.
  • Schaalbaarheid: marketingbureaus kunnen hun diensten aanpassen aan de behoeften van hun klanten.
  • Focus op kernactiviteiten: door het uitbesteden van marketingtaken aan een bureau kan jouw organisatie zich concentreren op de belangrijkste taken.

Voorkom teleurstellingen

Het is belangrijk om te onthouden dat het uitbesteden van marketingtaken niet altijd alleen maar voordelen hoeft te hebben. Door het uitbesteden van marketingtaken aan een externe partij, verlies je mogelijkerwijs de controle over de kwaliteit van de geleverde diensten. Daarom is het belangrijk om duidelijke communicatie en verwachtingen te hebben met het marketingbureau. Regelmatige feedback en evaluatie helpen ook om te bepalen of het bureau voldoet aan je verwachtingen, blijf hierin op een gezonde manier kritisch.

Tips voor het vinden van een marketingcommunicatie bureau

  • Bepaal je vertrekpunt. Wat is de voornaamste behoefte en welke verwachting is er vanuit jouw organisatie? Probeer dit zo duidelijk mogelijk te krijgen, dit helpt om te beoordelen of een bureau jouw doelen kan helpen bereiken.
  • Bekijk het portfolio. Neem een kijkje op het portfolio van het bureau. Voor wie werken ze vooral? Wat voor organisaties? Wat voor activiteiten doen ze?
  • Daag het bureau uit met jouw vraagstuk. Door te communiceren wat je van het bureau verwacht en welke resultaten je wilt bereiken, zorg je ervoor dat het marketingbureau een effectieve marketing- en communicatiestrategie voor je bedrijf kan ontwikkelen.
  • Praatjes vullen geen gaatjes – hoe gelikt die ook kunnen zijn van marketeers. Dat begrijpen we bij Ficant als geen ander. Laat je niet in de war brengen door vaktermen of spannende abonnementen, laat het bureau komen met een goed verhaal en minstens zo goede onderbouwing.

Wat is jouw volgende stap?

Waar staat jouw organisatie, op marketing- en communicatiegebied? Zijn er kansen die nog niet benut worden? Wil je een volgende stap maken, maar weet je niet helemaal hoe? Als Ficant denken we graag met je mee. Over het verhaal dat jij met jouw merk vertelt, maar ook over de praktische invulling van jouw marketingwerkzaamheden. Zoals je kunt zien in onze cases doen we dit bijvoorbeeld voor bedrijven met een technische achtergrond, MKB-organisaties tot (semi) overheid. Neem contact op, we leren je graag kennen.