Wie betaalt, bepaalt. Toch?

Stel je voor: je wilt een nieuw bedrijfslogo. Je neemt een vormgever in de arm en het eindresultaat is helemaal naar tevredenheid. Enkele jaren later vind je het logo toch niet meer zo goed passen omdat je bedrijf sterk veranderd is. Gelukkig is het logo van jou want je hebt er immers voor betaald. Omdat de basis nog prima is kun je het logo gewoon zelf even aanpassen. Je geeft het geheel een iets frisser kleurtje en je voegt de bedrijfsnaam toe in een mooi lettertype. En klaar; niks geen dure vormgever, vormgeven kunnen we allemaal!


Het scenario klinkt misschien logisch; immers wie betaalt, bepaalt. Maar toch is dit NIET juist. In principe houdt de ontwerper het auteursrecht van een logo, huisstijl etc. De ontwerper heeft daarmee als enige het recht om een logo en huisstijl openbaar te maken en te verveelvoudigen. Het is natuurlijk logisch dat een opdrachtgever een logo mag gebruiken, anders zou hij er niets aan hebben. Maar dit betekent niet dat hij ook zomaar wijzigingen door mag voeren in een logo of huisstijl. Hier moet toestemming voor worden gevraagd aan de auteursrechthebbende; ofwel de vormgever.


Een opdrachtgever is alleen auteursrechthebbende als iets ontworpen is onder zijn leiding en toezicht. De ontwerper is in dat geval uitvoerder en heeft nauwelijks eigen creativiteit ingebracht. Een opdrachtgever zal (bijna) altijd criteria geven waar een ontwerp aan moet voldoen. Dit maakt hem echter nog geen auteursrechthebbende.

 

Het is verstandig om als opdrachtgever afspraken te maken met de vormgever over het gebruik van het ontwerp. Denk bijvoorbeeld aan zaken zoals: wat mag er veranderd worden, mag je delen van het logo los gebruiken, mag je onderdelen toevoegen, mag de kleur gewijzigd worden? Zo kun je bijvoorbeeld ook vastleggen dat de ontwerper van de huisstijl de opdracht krijgt aangeboden om wijzigingen door te voeren. Wil je als opdrachtgever echt de vrije hand hebben dan kun je vastleggen dat het auteursrecht helemaal overgedragen wordt aan jou.

 

Er is dus veel mogelijk, mits dit goed wordt vastgelegd. Het is dus van belang om van te voren al na te denken over de manier waarop je een huisstijl of logo wilt gaan gebruiken. Door hier van te voren goede afspraken over te maken met de vormgever, voorkom je een hoop gedoe naderhand.

 

Meer weten?

Ik heb voor mijn blog gebruik gemaakt van www.charlotteslaw.nl. Op deze uitgebreide website vind je veel praktische informatie over onder andere het auteursrecht. Ook www.auteursrecht.nl is een handige site als je meer wilt weten over dit onderwerp.

Terug naar overzicht