5 tips voor het schrijven van een persbericht

Net een groot project succesvol afgerond? Of komt er een BN-er je nieuwe kantoor openen? Hoe leuk zou het zijn als je hiervoor media-aandacht kunt genereren. Maar dat betekent een persbericht schijven… En het schrijven van een persbericht is voor velen een lastige opgave. Vaak wordt er uiteindelijk wel iets verstuurd maar resultaat blijft uit: geen aandacht in de media.
Wist je dat meer dan 70 procent van alle persberichten nooit een krant of nieuwssite haalt? De mailboxen van redacties zitten elke dag propvol. Het is dus zaak om op te vallen. Jouw persbericht moet er uitspringen en direct de interesse van de redactie wekken. En dat kan met de volgende tips.


1. Wat is het belangrijkste nieuws?
Bedenk van tevoren wat voor jouw beoogde lezer het belangrijkste nieuws is. Het is daarbij belangrijk dat je je lezers ‘kent’; wat vinden zij interessant en wat is voor hun ‘nieuws’? Kies vervolgens een invalshoek die past bij je publiek. Maar vergeet ook de redacteur niet die jouw persbericht beoordeelt.

2. Wie, wat waar
De kop en de eerste alinea (lead) van je persbericht moeten razendsnel de aandacht van de journalist trekken. In de kop en in de eerste regel van het bericht meld je meteen de belangrijkste aspecten van het nieuwsfeit. De volgende vragen kunnen je daarbij helpen:
• Wat is er gebeurd/of gaat er gebeuren?
• Wie gaat het doen/of heeft het gedaan?
• Waar is het gebeurd?
• Wanneer?
• Eventuele andere bijzonderheden zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van een BN’er.

3. Oprolbaar verder schrijven
De tweede alinea vul je met specifieke informatie over het onderwerp; de oorzaak, de gevolgen enzovoort. Vervolgens schrijf je in de komende alinea’s steeds algemener. De structuur van je persbericht is in orde als een journalist de onderste alinea’s kan schrappen, zonder de boodschap aan te tasten.

4. Helder taalgebruik
Houd het persbericht leesbaar. Dat doe je door helder taalgebruik en het beperken van vaktaal, afkortingen en het opnoemen van personen en organisaties. Maar ook door je persbericht niet langer te maken dan één A4’tje. Natuurlijk kun je voor een vakblad meer vaktaal gebruiken dan voor een regionale krant. Maar ook dan geldt: less is more!

5. Versturen
Heb je het perfecte persbericht geschreven? Zorg dan dat je het op een slimme manier verstuurt. Anders beland je toch nog regelrecht in die gehate prullenbak. Enkele aandachtspunten:
• Kies een korte en pakkende onderwerpsregel. Alleen het woord ‘persbericht’ triggert absoluut NIET;
• Bel van tevoren naar de redactie, vraag naar de redacteur die over jouw onderwerp gaat en mail hem vervolgens persoonlijk;
• Maak de mail zo persoonlijk mogelijk; noem bijvoorbeeld de naam van de redacteur of journalist in de onderwerpsregel.

Veel suc6 met het schrijven van het volgende persbericht!

Terug naar overzicht